لئوناردو دل وچیو، برند لوکسوتیکا را در سال 1961 ایجاد کرد. او کارگاهی در آگوردو به منظور تولید اجزای عینک باز کرد. انتخاب مکان این کارگاه بسیار هیجان آور بود؛ زیرا بزرگترین کمپانی های صنعتی در منطقه ی بلونو قرار داشتند. منطقه ی مورد اشاره به لحاظ تاریخی از نظر نیروی کار بااستعداد و تجربه، غنی بود. همچنین شهر آگوردو زمین رایگان و کمک¬های مالی خود را به جوانانی که به دنبال مکانی برای کارآفرینی بودند، اعطا می کرد. لئوناردو دل وچیو در آن زمان 26 سال سن داشت. وی متولد میلان بوده و کار خود را سال ها قبل به عنوان شاگرد در کارگاه ریخته¬گری شروع کرده بود. در آن روزها، با کار خود ازدواج کرده بود! در حالیکه روزها به کار مشغول بود، شبانگاه به طراحی و رفتن به کلاس های حکاکی در آکادمی بررتا سپری می شد. اولین بار در میلان رویای اولیه ی او شکل گرفت: کار کردن برای خود. این رویا در آگوردو محقق شد. در سال های ابتدایی، شرکت لوکسوتیکا به تولید اجزاء و تجهیزات صنعت نور و تصویر مشغول بود. نام لوکسوتیکا از ترکیب دو کلمه ی ایتالیایی «Luce» به معنای نور و «Ottica» به معنای علم روشنایی (اپتیک) تشکیل شده است؛ چه ادغام زیبایی! لئوناردو دل وچیو در همان زمان، اهداف بزرگتری در سر می پروراند. سفر بدون توقف لوکسوتیکا، تازه شروع شده بود. توانایی دیدن جلوتر از خود، شجاعت و قدرت تصمیم گیری، مشخصاتی است که دنیا همیشه به بزرگان خود، اعطا کرده است. این مشخصات به دل وچیو، کسب و کار او و تمامی افرادی که طی این سالها در آنجا کار کرده اند، هدیه داده شده است. لئوناردو دل وچیو دورنگری خاص و هدفی معین داشت و با صبر و حوصله برای رسیدن به آن تلاش می کرد؛ آن هدف ساخت کامل قاب عینک و به عبارتی دیگر عینک هایی باارزش تحت برند لوکسوتیکا بود. به همین دلیل به آهستگی کسب و کار خود را گسترش داده تا جاییکه کل فرایند تولید عینک ها را در شرکت خود ایجاد کرد. با چنان پشتوانه ی قوی در زمان افتتاح گروه، لوکسوتیکا بر روی تولید، سرمایه گذاری در ماشین آلات و فناوری های جدید تمرکز کرد.
در سال 1971 اولین مجموعه عینک¬های طبی با برند لوکسوتیکا در میدو (نمایشگاه بین المللی تجهیزات نوری) در میلان ارائه کرد. این موفقیتی بود که به موجب آن، لوکسوتیکا از شرکتی تأمین کننده ی تجهیزات به تولید کننده ی عینک تبدیل گشت. فضای نمایشگاه توانایی محافظت از صبر، شور و اشتیاق و ماجراجویی¬های جدید گروه لوکسوتیکا را نداشت. لوکسوتیکا به عنوان عضوی نوظهور در صنعت نور و بینایی، حسادت رقیبان و توجه مشتریان را برانگیخت. اما نکته ی اصلی در آن نمایشگاه محصولات اصیل با طراحی و تولید فوق العاده بود. آن شور و اشتیاق به خوبی توسط دنیا جذب شد. مدل ها با درخواست های زیادی روبرو شد. دل وچیو و همکارانش با سفارش¬های زیادی به آگوردو برگشتند. یک اتفاق قطعی رخ داده بود: رویایی دیگر به تحقق رسید. لوکسوتیکا قدمی دیگر در سفر طولانی خود برداشته بود. در سالیان بعد، رشد کمپانی بدون توقف ادامه یافت. لوکسوتیکا به طور مستقل و مستقیم، محصولات خود را به فروش نمی رساند؛ در حقیقت، آنها برای فروش عینک های خود از توزیع کنندگان مستقل استفاده می-کردند. اما لئوناردو دل وچیو اهمیت فروش مستقیم محصولات را می دانست؛ زیرا در صورت فروش مستقیم، بیشتر می¬توانست با مشتریان در ارتباط بوده و اطلاعات نابی از بازار و محصولات کسب کرده و ارتباط مستحکم تری با مشتریان داشته باشد. این انگیزه باعث شد که استراتژی یکپارچه عمودی را در مدیریت فروش خود ایجاد کند که نشان استراتژی لوکسوتیکا در آینده شناخته شود. سال 1974 آغاز فعالیت لوکسوتیکا به عنوان فروشنده ی عمده بود. لوکسوتیکا به یک عمده فروش با اهمیت بر بازار عینک ایتالیا، تبدیل شد. در همین سال، شرکت Scarrone، یک عمده فروش جا افتاده و معروف در بازار ایتالیا، توسط لوکسوتیکا خریداری شد.
در سال 1981، لوکسوتیکا کسب و کار خود را گسترش داد و عمده فروشی خود را به بازارهای جهانی تعمیم داد. در این مرحله نمایندگانی را در آلمان، به عنوان کشوری پیشتاز در صنعت تولید و فروش عینک های طبی، تأسیس کرد. توزیع و فروش بین المللی با خرید شرکت Avant-Garde با زمینه¬ی فعالیت در علوم مرتبط با نور به عنوان یکی از بزرگترین توزیع کنندگان آن زمان بازار آمریکا، ادامه پیدا کرد. در طی دهه ی 1980، رشد شرکت لوکسوتیکا با خرید دیگر توزیع کنندگان ادامه پیدا کرد. نمایندگان و فروشندگان شراکتی دیگری در بازارهای بزرگ خارجی افتتاح شدند. طراحی، تولید و فروش، سه بخشی بودند که مدل کسب و کار یکپارچه ی عمودی لوکسوتیکا را تشکیل می دادند. در همان زمان، روحیه ی کشف و ابداع که از آغاز به کار کمپانی با آن همراه بود، انگیزه ای مضاعف برای رسیدن به تولیداتی برتر ایجاد می کرد. لوکسوتیکا به طور مداوم در جهت بهبود کیفیت محصولات خود، سرمایه گذاری می کند. خرید برند Sferoflex به کمپانی لوکسوتیکا این اجازه را می دهد که از دسته عینک های منعطف و حق ثبت آن بهره گیرد؛ بدین ترتیب، دسته های عینک دقیقاً با شمایل صورت تطابق پیدا می کند. برند Sferoflex انعطاف پذیری کامل قاب عینک را به ارمغان می آورد. دهه ی 1980، دوره ای است که خلاقیت ها به طرز قابل توجهی به جوش آمده و همزمان شده با انقلابی در صنعت عینک سازی؛ به طوریکه عینک از ابزاری برای بهبود قدرت دید به جزئی از تجهیزات مُد و فشن، تبدیل شده است. لئوناردو دل وچیو قدرت بالقوه¬ی همکاری با طراحان مُد و بالاترین ظرفیت¬های موجود در صنعت مربوط به چشم و دیدگان را دید؛ به عبارتی دیگر، او یک کارآفرین دورنگر است. لوکسوتیکا خیلی زود تغییر بازار عینک به سمت مُد و سبک زندگی را به درستی درک و پیش بینی کرد. به همین دلیل در سال 1988، با جورجیو آرمانی (طراح مُد و سمبل بهترین تولیدی ایتالیا) قرارداد موافقت برای بهره برداری (License agreement) امضا کرد. این سرآغاز همکاری¬های بین المللی لوکسوتیکا و اعطای قرارداد موافقت با بهره برداری به دیگر شرکت¬ها و گروه¬ها، به عنوان یکی از بزرگترین دارایی¬های لوکسوتیکا بود. اولین قرارداد لوکسوتیکا با آرمانی در سال 2003 به اتمام رسید. در سال 2013 موافقت نامه¬ی جدیدی با این طراح به امضا رسید.
بازار ایالات متحده¬ی آمریکا، یکی از استراتژیک ترین بازارها برای گروه لوکسوتیکا می باشد. عرضه سهام در بازار بورس اوراق بهادر نیویورک در سال 1990 باعث شد که این شرکت بیش از پیش به دنیا معرفی شده و فرصت شتاب گیری روند رو به رشد خود را در پیش گیرد. در ادامه ی روند رو به رشد گروه لوکسوتیکا در سال 1990، برند عینک های آفتابی Vogue خریداری شد؛ بدین ترتیب حضور خود در بخش مُد و سبک زندگی را گسترش داد. برند Vogue که در سال 1973 تأسیس گردید به افسون گری و مُد روز معروف است. برندی جهانی که تعهد خود را به درخشش ویترین-های محلی از یاد نبرده و ابعاد متفاوتی از بازارهای محلی را با سلایق و نیازهای متفاوت در نظر دارد. برندی از ترکیب مُد روز، انرژی و توجه به تازه های بازار.
کد: 50017692
زمان انتشار: شنبه 3 آذر 1397 08:54 ب.ظ
منبع: Ideal Optic
تعداد نمایش: 156
دسترسی سریع
درباره ما
تماس با ما
اطلاعات تماس
تمامی حقوق محفوظ است و استفاده از محتوا تنها با اجازه نامه کتبی و درج لینک منبع مجاز می باشد.